Najbardziej zaawansowani modelarze tworzą funkcjonujące repliki urządzeń czy nawet pojazdów w dość niedużej skali. Takie modele są używane nie tylko jako demonstracyjne urządzenia czy pomoce szkolne, ale również jako części większych modeli, niejednokrotnie wygrywających zawody modelarskie na całym świecie. Modele tego typu są najbardziej skomplikowanymi i trudnymi do złożenia replikami, aczkolwiek ich budowa bywa niesamowicie satysfakcjonująca, a gotowy model bywa niezwykle imponujący.
Funkcjonalne modele silników parowych
Bardzo popularnymi modelami bywają repliki silników Stirlinga, zarówno parowych jak i próżniowych. Te pierwsze są często replikami silników używanych w statkach pasażerskich i okrętach, czy lokomotywach dalekobieżnych. Najbardziej polecany silnik Stirlinga, rekomendowany każdemu entuzjaście zaawansowanych modeli, jest jednym z takich zaawansowanych modeli, i składa się z wszystkich elementów które obecne są również w oryginale. Model silnika należy składać identycznie jak pierwowzór, dlatego też jest to model który może służyć jako doskonała pomoc naukowa, i znacznie ułatwić poznanie działania dowolnego silnika parowego. Części składowe są wykonane ze stali, podobnie jak w oryginale, dlatego też po złożeniu jest to dość ciężki model, więc zazwyczaj służy jako statyczna ozdoba, lub też jako element modeli działających. W zależności od umiejętności modelarza, taki silnik może być złożony w kilkanaście godzin, a dzięki identycznej konstrukcji z oryginałem, zaraz po złożeniu jest całkowicie gotowy do uruchomienia. Potrzebuje on paliwa, aczkolwiek z racji skali, zużycie nie jest bardzo wysokie, zwłaszcza jeśli silnik uruchamiany jest sporadycznie do demonstracji działania w trakcie pokazów czy wykładów w szkołach. Nie ma on żadnych elementów z tworzyw sztucznych i nie wymaga malowania, w przeciwieństwie do większości modeli o mniejszych rozmiarach, więc podczas uruchomienia nie ma ryzyka uszkodzenia modelu, jeśli został on złożony całkowicie poprawnie.
W sklepach modelarskich można dostać najróżniejsze warianty i rodzaje silników o takiej budowie, zarówno silników używanych w statkach, lokomotywach, czy nawet będących agregatami prądotwórczymi. Niektóre modele są jednak silnikami całkowicie demonstracyjnymi, i nie są wzorowane na żadnym konkretnym pierwowzorze. Producenci owych modeli oferują również gotowe repliki silników dla tych klientów, którzy potrzebują pomocy naukowej lub działającego rekwizytu do wyposażenia sali technicznej w szkole.