DPF – po co się go montuje?

Wszystkie nowe pojazdy z silnikiem wysokoprężnym są wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF).Chociaż zazwyczaj nie jest konieczne zrozumienie projektu technicznego samochodu, jeśli prowadzisz najnowsze modele silników wysokoprężnych, pomocne może być zrozumienie DPF. Skrót ten oznacza filtr cząstek stałych, który, jak sugeruje jego nazwa, ma na celu zapobieganie emisji drobnych, toksycznych cząstek spalin przez samochody.

DPF nie chce zregenerować się sam?

regeneracja dpf - cenaWiele metod pracy z DFP może powodować problemy, jeśli nie zostaną zastosowane pewne środki ostrożności. Chociaż pierwszym zadaniem DPF jest wychwytywanie i zawieranie szkodliwych cząstek, filtr musi się ich także pozbyć. DPF realizuje ten proces, wystawiając go na działanie bardzo wysokich temperatur, spalając go i przekształcając cząstki w nieszkodliwy popiół. Ten proces znany jest jako regeneracja DPF. DPF może zainicjować regenerację na kilka sposobów, ale oba wymagają bardzo wysokich poziomów ciepła – zwykle około 500 stopni Celsjusza. Gdy prowadzi się samochód przez kilka minut z dużą prędkością, pojawia się bierna regeneracja i dzieje się to regularnie, aby automatycznie wyeliminować cząsteczki w DPF. Jednak wielu kierowców, którzy mieszkają w miastach lub po prostu jeżdżą na krótkich dystansach, nie podnosi temperatur spalin do wystarczająco wysokiej temperatury, aby pasywnie zregenerować DPF. Może to spowodować nagromadzenie sadzy, ostatecznie blokując filtr DPF i powodując problemy z silnikiem. Lampka ostrzegawcza może również pojawić się na desce rozdzielczej. Jeśli nie jeździ się z dużą prędkością, silnik spróbuje usunąć DPF przez aktywną regenerację. W tym miejscu silnik sprawia, że ​​spaliny są wystarczająco gorące, aby spalić sadzę, bez konieczności jazdy z dużą prędkością. Czasami jednak ten proces nie przynosi rezultatu i wymagana jest wizyta w serwisie samochodowym. Regeneracja dpf – cena nie jest jednak wygórowana, więc w przypadku problemów z tym filtrem, warto jest zasięgnąć pomocy specjalistów. Regeneracja filtra DPF nie zajmuje także dużo czasu, więc możliwa jest na poczekaniu.

Ponieważ silniki wysokoprężne spalają paliwo inaczej niż silniki benzynowe, duża ilość sadzy jest wytwarzana jako produkt uboczny procesu spalania. Ta prawie niewidoczna substancja może powodować poważne problemy zdrowotne w środowisku, a praca filtra DPF polega na ich niszczeniu, zanim to się zdarzy. DPF stał się standardem w 2009 r., ale przed tą datą niektóre modele diesla już zainstalowały tę technologię.