Jak uzyskać licencję pilota PPL?

 

Jest kilka rodzajów licencji pilotów, o których warto dowiedzieć się więcej przed podjęciem ostatecznej decyzji czyli wyboru konkretnej. Jedną z nich jest licencja PPL, która cieszy się dość dużym zainteresowaniem. Jest to licencja, która uprawnia do wykonywania lotów niekomercyjnych. Oznacza to, że osoba posiadająca taką licencję, nie może wykonywać lotów płatnych, ale oczywiście może przewozić pasażerów.

Wymagania i koszty uzyskania licencji PPL

licencja pilota ppl - jak uzyskaćLicencja uprawnia do wykonywania lotów samolotami o masie startowej nie większej niż 5700 kg. Są już to większe samoloty niż w przypadku licencji LAPL – tam masa startowa wynosiła nie więcej niż 2000 kg. Oczywiście przed przystąpieniem do egzaminu konieczne jest przejście całego szkolenia. Kolejna różnica między szkoleniem LAPL a PPL jest taka, że w PPL konieczne jest odbycie 45h lotów w części praktycznej. W LAPL było 30h lotów. Co więcej, w licencji PPL można odbyć 5h zajęć praktycznych na symulatorze lotu – warto skorzystać z tego urządzenia na samym początku. FSTD czyli Flight Simulation Training Device to idealne rozwiązanie dla tych, którzy boją się od razu startować w powietrze. Każdy kto ukończy szkolenie PPL może natychmiast rozpocząć szkolenie do VFR night. Wcześniej jednak konieczne jest zapoznanie się ze wstępnymi wymaganiami. Samo szkolenie można rozpocząć w wieku 16 lat. Ubiegając się o wydanie licencji, trzeba ukończyć 17 rok życia. Klasa 2 orzeczenia lekarsko-lotniczego również jest potrzebna. Szkolenie teoretyczne można odbyć w trybie zaocznym i stacjonarnym. Takie szkolenie trwa 100h. Wiele osób chciałoby posiadać taki dokument jak licencja pilota ppl – jak uzyskać licencję? Nie wystarczy samo szkolenie teoretyczne. Następnie trzeba zmierzyć się z praktyką, która trwa 45 godzin. Lotnicza Komisja Egzaminacyjna przeprowadza egzamin teoretyczny z 9 przedmiotów. Następnie trzeba przejść egzamin praktyczny, by otrzymać licencję PPL. W przypadku PPL nie ma ograniczeń co do maksymalnej liczby miejsc w samolocie. W licencji LAPL było ograniczenie do 4 miejsc. Licencja PPL jest uznawana poza Unią Europejską, co również odróżnia ją od licencji LAPL.

Koszt szkolenia praktycznego w licencji PPL jest jednak droższy i wynosi ok. 24 000 zł. Z kolei 5 godzin szkolenia praktycznego na stymulatorze lotów kosztuje 2000 zł. Do licencji PPL wpisane mogą zostać konkretne uprawnienia, wśród których wyróżnia się VFR night, FI(A)R, ME oraz IR. W przypadku licencji LAPL jedynym uprawnieniem wpisywanym do licencji było VFR night. Szkolenie teoretyczne PPL obejmuje 40h wykładów i 70h samokształcenia.